4 Mars 1998

Skatt efter bärkraft

Socialdemokraterna säger ofta, att vi måste ha ett progressivt skattesystem för att få en rättvis fördelning av skattebördan, så att de rika betalar mera skatt än de fattiga. Att man då får ett system som bygger på skatt efter bärkraft.

Men detta är lögn. Det är i stället så, att ett progressivt skattesystem gynnar de rika på de fattigas bekostnad.

En betydligt mera rättvis fördelning av skattebördan får man om man i stället har ett system, där alla har samma marginalskatt. Om man låter B beteckna hushållets sammanlagda bruttoinkomst i kr/år , och N får vara antalet personer i hushållet, så ska hushållets skatt i kr/år beräknas enligt formeln:

       Skatt = 0.55*B - 15.000 - 20.000*N

Denna formel ska gälla för alla värden på B. Dvs om skatten blir negativ, så ska en negativ skatt i stället betalas ut till hushållet i form av bidrag.

Termen 15.000 kr är hushållsbeloppet, vars funktion är att återspegla det faktum att två personer som lever tillsammans lever billigare är två personer som bor var för sej. Dvs två personer som bor ihop har större skattebetalningsförmåga, än två personer som bor var för sej. Samma fenomen tar sej uttryck i att grundpensionen för en ensamstående pensionär är större än den för en gift pensionär.

Termen 20.000 kr är levnadsgarantibeloppet. Denna term återspeglar att alla människor har rätt att leva, och alla har rätt att ha någonstans att bo. Termen återspeglar hushållets skattebetalningsförmåga. Denna term ersätter både barnbidraget och flerbarnstillägget och bostadsbidraget.

Konsekvenserna av detta nya skattesystem för en ensamstående person utan barn, jämfört med dagens skattesystem, blir då:

Bruttoinkomst Ändrad disponibel inkomst
0 kr + 35.000 kr
40.000 kr + 25.000 kr
80.000 kr + 16.000 kr
120.000 kr + 6.000 kr
160.000 kr - 1.000 kr
200.000 kr - 8.000 kr
240.000 kr - 15.000 kr
300.000 kr - 14.000 kr
400.000 kr - 14.000 kr
500.000 kr - 14.000 kr

Som synes ger detta skattesänkningar för alla fattiga, och skattehöjningar för alla rika. Eller omvänt: dagens progressiva skattesystem gynnar de rika på de fattigas bekostnad.

En ensamastående person som helt saknar inkomst får då ett bidrag på 35.000 kr/år. Detta räcker inte till för att leva på. Men det kan vara det lilla extra som behövs, för att undvika ett besök på socialbyrån. Det nya skattesystemet kommer alltså att kraftigt reducera antalet socialbidragstagare.

Det nya skattesystemet innebär även att ingångslönerna kan minskas med 18.000 kr/år. Den nyanställde arbetstagaren kommer ändå att hamna på samma standard som idag. Detta kommer att reducera ungdomsarbetslösheten.

Hur blir då konsekvenserna för en tvåbarnsfamilj, där båda makarna förvärvsarbetar? Gör man en jämförelse mellan dagens skatte- och bridragssystem och det nya skattesystemet, så får man följande ändringar av familjens disponibla inkomst:

Bruttoinkomst Ändrad disponibel inkomst
0 kr + 48.000 kr
50.000 kr + 34.000 kr
100.000 kr + 24.000 kr
150.000 kr + 18.000 kr
200.000 kr + 17.000 kr
250.000 kr + 16.000 kr
300.000 kr + 8.000 kr
350.000 kr 0 kr
400.000 kr - 9.000 kr
450.000 kr - 11.000 kr
500.000 kr - 15.000 kr
600.000 kr - 23.000 kr
800.000 kr - 21.000 kr
1.000.000 kr - 21.000 kr

Dvs fördelningseffekten av detta nya skattesystem blir mycket bättre än dagens form av bostadbidrag, som bara gynnar de rika. Dessutom slipper man de extra marginaleffekter som dagens bostadsbidrag har, och alla former av bidragsfusk blir omöjliga.

Hur blir då konsekvenserna för hemmamakefamiljen med fem barn? Där får man följande ändring av den disponibla inkomsten:

Bruttoinkomst Ändrad disponibel inkomst
0 kr + 49.000 kr
40.000 kr + 39.000 kr
80.000 kr + 34.000 kr
120.000 kr + 33.000 kr
160.000 kr + 34.000 kr
200.000 kr + 35.000 kr
240.000 kr + 36.000 kr
300.000 kr + 43.000 kr
400.000 kr + 43.000 kr
500.000 kr + 43.000 kr

Det nya skattesystemet innebär alltså att föräldrarna får valfrihet att själva bestämma, ifall de själva vill ta hand om barnen, eller om barnen ska gå på dagis. Något speciellt vårdnadsbidrag behövs inte.

Dvs om man har ett rättvist skattesystem, där alla betalar skatt i förhållande till sin skattebärkraft, så behöver man varken barnbidrag, bostadsbidrag eller vårdnadsbidrag.

En ytterligare fördel med ett helt proportionellt skattesystem är att man kan dra den slutliga skatten direkt vid källan. Detta minskar betydligt möjligheterna till skattefusk. Och man slipper då hantera restskatter och skatteåterbäringar.


Torgny Tholerus
Elsa Beskows Gata 23
129 55 HÄGERSTEN
Tel. bost: 08-6469221, arb: 08-161695
torgny@dsv.su.se